tisdag 8 mars 2011

2:a chansen...


I lördags var de dags å "sålla agnarna från vetet" eller att välja ut dom som var bäst av dom som inte kvalificerade sig direkt - intressant... Vid två tiden blev jag uppringd å hörde ett "liveskrål" i telefon från min gode kommentatorsvän M som var på plats i genrepet i Sundsvall. Hett stalltips messades sen att Jenny Silver och Shirleys Änglar skulle ta sig vidare.

Funderade en stund på sen vilka fler som var med å tävlade i andra chansen och kom på att jag visste bara om Pernilla Andersson och Sara Varga å ärligt - Jenny och Shirley hade jag oxå glömt bort innan jag blev påmind. Kändes inte ens som om det var intressant å titta på - så vi ( jag och min dotter) valde att tillsammans med bästaste J och hennes familj spela "Sångspelet" istället - ett mycket trevligt spel där man får sjunga för full hals å tävlings instinkten i våra kretsar blir stenhård.

"Sångspelet"

Ett spel som inte går köpa på "marknaden" men väl går att göra ( som vi då gjort) på egen hand. Allt som krävs är ett antal papperslappar ( många), pennor å så lite fantasi. På lapparna skrivs sen ord eller artister å dom läggs medtexten neråt sen tar var och en å vänder varsin lapp i tur och ordning och den som först kommer på nåt att sjunga från den artisten, eller med ordet i titeln/texten sjunger för full hals å får sen behålla lappen/poägen. Spelet är slut när lapparna är slut ( eller när man inte orkar längre) och vinnare är förstås den som har flest lappar. Det är kul att höra vad "ungdomarna" kan i musikväg å jag blir riktigt imponerad av syskonen E å E =)

Under spelets gång fick jag dock rapport att min eminenta kommentators kollega M hade förutspått totalt fel !!! ( att sånt kan hända....) och att Sara Varga och The Moniker gick vidare till finalen i Globen på Lördag.

Så nu ser startfältet ut som sådant;

  • Danny med låten In the Club

  • Swingfly med låten Me and my drum

  • Sanna Nielsen med låten I'm in love

  • Brolle med låten 7 days and 7 nights

  • Eric Saade med låten Popular

  • The Playtones med låten The King

  • Linda Bengtzing med låten E de fel på mig

  • Nicke Borg med låten Leaving home

  • The Moniker med låten Oh my god

  • Sara Varga med låten Spring för livet

Å skulle jag "önska" så skulle Nicke Borg , Sanna Nielsen eller Brolle stå som vinnare men dessvärre så tror jag att Eric Saade eller Danny tar hem årets final. Svenska folket verkar liksom inte få nog av "pop- pojkarna" men jag hoppas jag har fel. Sara Varga skulle också vara en intressant finalvinnare, men knappast trolig.

På lördag vet vi svaret vilka som får representera Sverige =)

I övrigt så känns det nästan som jag har "sportlov" denna vecka fast ändå inte... Jobbar ett pass i morgon men annars "ledig" helt denna vecka. Men denna ledighet innebär också förberedelse inför redovisning av grupparbete på Mittuniversitetet i Östersund nästa vecka + att i morgon onsdag kl 9 släpps den slutgiltiga tentan på kursen. Känns lite trist att efter nästa vecka ere slut liksom...Har varit spännande att läsa på MIUN och även om mycket "har jag hört förut" så har jag fått mycke ny kunskap och information som jag inte visste och jag har fått nya vänner och en annan inblick i vårt läns verksamheter och även andra verksamheter i Sverige. Så de känns inge vidare att nu när man börjat bygga upp relationer så är det dags att sluta, men en del har man förhoppningsvis kvar.

Det sker lite förändring nu i mitt arbetsliv och det känns spännande och framför allt välbehövligt för min egen del just nu. Man kommer ibland till små milstolpar där man måste se över sin situation och kanske staka ut nya vägar,eller mål. Vi får se vad som händer...

Jag var ju fascinerad av melodifestivalen redan när jag växte upp och här är väl då lite blandade anledningar till varför "man fastnade"...



1980 var jag tio år och det var nog då som mitt engagemang i detta evenemang blev som störst. Svenska finalen vanns av Tomas Ledin med låten Just nu andra som deltog var bl.a. Janne Lucas Persson med Växeln Hallå och Chips med låten Mycke' mycke' mer och Eurovisionschlager finalen i Israel vanns av Johnny Logan, Irland med What's another year å norges bidrag med den jojkande samen Sàmiid AEdnan hamnade på 11 plats ( å detta är kunskap som jag inte behöver googla=)

Men låten som många tyckte skulle vinna i den svenska finalen detta år var Kenta med låten Utan att fråga - Håll till godo! Kram till er alla i Cyberspace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar